Przeczytaj
Metody nauczania języka angielskiego w przedszkolu
Obecnie istnieje wiele metod nauczania języka angielskiego. W kształceniu językowym metody te są pod wieloma względami zróżnicowane. Nie każda z nich wydaje się być odpowiednia dla dzieci. Aby wybrać najlepszą metodę nauczania należy kierować się konkretnymi kryteriami. Przede wszystkim powinno brać się pod uwagę potrzeby uczniów, ich wiek, cechy osobowościowe, a także dostęp do nowoczesnych i nowatorskich materiałów nauczania.
Biorąc pod uwagę powyższe wytyczne na zajęciach z języka angielskiego wykorzystywane są następujące metody:
- bezpośrednia – nauka języka opiera się na naturalnym kontekście i umiejętności prowadzenia rozmowy. W prezentacji nowego słownictwa wspieramy się obrazkami, demonstracją i mimiką.
- audiolingwalna – nauczyciel jest modelem do naśladowania i czuwa nad zachowaniem językowym uczniów. Wprowadzając materiał leksykalny korzystamy z nagrań płytowych, a następnie zadaniem dzieci jest powtórzenie zasłyszanych wypowiedzi dokładnie i szybko, jak to jest tylko dla nich możliwe. Opierając się na słuchaniu i powtarzaniu określonych zwrotów utrwalamy słownictwo, co znacznie ułatwi naukę języka w przyszłości.
- naturalna – słuchanie obcojęzycznych wypowiedzi stanowi pierwszorzędną rolę w opanowaniu języka obcego na podstawie ogólnego sensu zaistniałej sytuacji, a nie poszczególnych słów/zwrotów. Zgodnie z tymi wytycznymi używamy proste, naturalne wypowiedzi odnoszące się np. do historyjki obrazkowej związanej z tematyką miesięczną.
- reagowanie całym ciałem (TPR) – mały człowiek najpierw uczy się słuchać nowego języka, a następnie reagując ruchem ciała uczy się rozumieć nauczyciela. W tym celu każde polecenie poparte jest odpowiednim gestem, a także zostaje wykorzystywane w każdej zabawie, piosence i każdym ćwiczeniu. Metoda ta umożliwia dzieciom realizowanie silnej w tym wieku potrzeby ruchu, jednocześnie nie wymuszając aktywnej reakcji językowej, jeśli dziecko nie jest jeszcze na nią gotowe.
- sugestopedia – opiera się na usunięciu stresu i wyeliminowaniu negatywnych emocji. W trakcie zajęć dbamy o swobodną, relaksacyjną atmosferę, tak by dzieci nie obawiały się podejmować określonych czynności oraz by nie zrażały się niepowodzeniami.
Przyswajanie języka obcego w przedszkolu jest procesem kilkuetapowym. Stosowanie różnorodnych gier i zabaw językowych oraz metod nauczania na każdych zajęciach z języka obcego przyczynia się do poprawy ogólnej sprawności językowej dzieci w zakresie mówienia i słuchania. Wykorzystywanie ich podnosi efektywność kształcenia, wzbudza ciekawość, zainteresowanie, zaangażowanie oraz motywację. Dzięki temu dziecko słucha języka, powtarza słowa, używa języka we właściwym kontekście.
Opracowała mgr Justyna Kamińska
Literatura:
- Brzeziński J., Nauczanie języków obcych dzieci, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987
- Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2005
- Kotarba M., Przedszkolak, język obcy i...ty. Metodyka nauczania języków obcych w przedszkolach, Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora, Pułtusk 2007
Złota Lista książek do czytania dzieciom opracowana przez Fundację ABC XXI – Cała Polska Czyta Dzieciom:
Wiek 0-4 lata
- Marta Bogdanowicz (opracowanie) - Rymowanki - przytulanki
- Paulette Bourgeois, Brenda Clark - seria o Franklinie
- Jan Brzechwa - Wiersze i bajki
- Gilbert Delahaye - seria o Martynce
- Barbara Gawryluk - Dżok, legenda o psiej wierności
- Dimiter Inkiow - Ja i moja siostra Klara
- Czesław Janczarski - Miś Uszatek
- Janosch - Ach, jak cudowna jest Panama; Ja ciebie wyleczę, powiedział Miś
- Astrid Lindgren - Lotta z ulicy Awanturników
- Sam McBratney - Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham
- Nele Most, Annet Rudolph - Wszystko moje; Co wolno, a czego nie wolno
- Beata Ostrowicka - Lulaki, pan Czekoladka i przedszkole; Ale ja tak chcę
- Joanna Papuzińska - Śpiące wierszyki
- Renat Piątkowska - Opowiadania z piaskownicy
- Julian Tuwim - Wiersze dla dzieci
- Wojciech Widłak - seria o panu Kuleczce
- Agata Widzowska-Pasiak - Dreptak i pępek świata
Wiek 4-6 lat
- Florence and Richard Atwater - Pan Popper i jego pingwiny
- Hans Christian Andersen - Baśnie
- Wanda Chotomska - Wiersze, Pięciopsiaczki
- Carlo Collodi - Pinokio
- Waclaw Čtvrtek - O gajowym Chrobotku; Bajki z mchu i paproci
- Iwona Czarkowska - Biuro zagubionych zabawek
- Eva Janikovsky - Gdybym był dorosły
- Grzegorz Janusz - Misiostwo świata
- Roksana Jędrzejewska-Wróbel - Sznurkowe historie, Maleńkie Królestwo królewny Aurelki
- Asa Lind - Piaskowy Wilk
- Astrid Lindgren - seria o Pipi Pończoszance, Emil ze Smalandii
- Hugh Lofting - seria o Doktorze Dolittle
- Kornel Makuszyński - Przygody Koziołka Matołka
- Małgorzata Musierowicz - Znajomi z zerówki
- Alan A. Milne - Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka
- Renata Piątkowska - Na wszystko jest sposób; Nie ma nudnych dni
- Małgorzata Strzałkowska - Leśne głupki; Wierszyki łamiące języki
- Danuta Wawiłow - Wiersze
- Max Velthuijs - Żabka i obcy
Wiek 6-8 lat
- Heather Amery - Mity greckie dla najmłodszych
- Marcin Brykczyński - Ni pies, ni wydra
- Jan Brzechwa - Pchła Szachrajka; Szelmostwa Lisa Witalisa
- Kamil Giżycki - Wielkie czyny szympansa Bajbuna Mądrego
- Frances Hodgson Burnett - Mała księżniczka
- Tove Jansson - seria o Muminkach
- Ludwik Jerzy Kern - Wiersze dla dzieci; Ferdynand Wspaniały
- Erich Kästner - 35 maja
- Astrid Lingren - Dzieci z Bullerbyn; Mio, mój Mio
- W. Markowska, A. Milska - Baśnie z dalekich wysp i lądów
- Anna Onichimowska - Najwyższa góra świata
- Grey Owl - Przygody Sajo i małych bobrów
- Anna Sójka - Czytam od A do Z
- Małgorzata Strzałkowska - Rady nie od parady; Wiersze, że aż strach
- Anne Cath. Westly - 8+2 i ciężarówka
- Jan Whybrow - Księga straszliwej niegrzeczności
- Piotr Wojciechowski - Z kufra pana Pompuła;
- Roksana Jędrzejewska - Wróbel "Kosmita"