Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Przeczytaj

Metody nauczania języka angielskiego w przedszkolu

Obecnie istnieje wiele metod nauczania języka angielskiego. W kształceniu językowym metody te są pod wieloma względami zróżnicowane. Nie każda z nich wydaje się być odpowiednia dla dzieci. Aby wybrać najlepszą metodę nauczania należy kierować się konkretnymi kryteriami. Przede wszystkim powinno brać się pod uwagę potrzeby uczniów, ich wiek, cechy osobowościowe, a także dostęp do nowoczesnych i nowatorskich materiałów nauczania.
Biorąc pod uwagę powyższe wytyczne na zajęciach z języka angielskiego wykorzystywane są następujące metody:

  • bezpośrednia – nauka języka opiera się na naturalnym kontekście i umiejętności prowadzenia rozmowy. W prezentacji nowego słownictwa wspieramy się obrazkami, demonstracją i mimiką.
  • audiolingwalna – nauczyciel jest modelem do naśladowania i czuwa nad zachowaniem językowym uczniów. Wprowadzając materiał leksykalny korzystamy z nagrań płytowych, a następnie zadaniem dzieci jest powtórzenie zasłyszanych wypowiedzi dokładnie i szybko, jak to jest tylko dla nich możliwe. Opierając się na słuchaniu i powtarzaniu określonych zwrotów utrwalamy słownictwo, co znacznie ułatwi naukę języka w przyszłości.
  • naturalna – słuchanie obcojęzycznych wypowiedzi stanowi pierwszorzędną rolę w opanowaniu języka obcego na podstawie ogólnego sensu zaistniałej sytuacji, a nie poszczególnych słów/zwrotów. Zgodnie z tymi wytycznymi używamy proste, naturalne wypowiedzi odnoszące się np. do historyjki obrazkowej związanej z tematyką miesięczną.
  • reagowanie całym ciałem (TPR) – mały człowiek najpierw uczy się słuchać nowego języka, a następnie reagując ruchem ciała uczy się rozumieć nauczyciela. W tym celu każde polecenie poparte jest odpowiednim gestem, a także zostaje wykorzystywane w każdej zabawie, piosence i każdym ćwiczeniu. Metoda ta umożliwia dzieciom realizowanie silnej w tym wieku potrzeby ruchu, jednocześnie nie wymuszając aktywnej reakcji językowej, jeśli dziecko nie jest jeszcze na nią gotowe.
  • sugestopedia – opiera się na usunięciu stresu i wyeliminowaniu negatywnych emocji. W trakcie zajęć dbamy o swobodną, relaksacyjną atmosferę, tak by dzieci nie obawiały się podejmować określonych czynności oraz by nie zrażały się niepowodzeniami.

Przyswajanie języka obcego w przedszkolu jest procesem kilkuetapowym. Stosowanie różnorodnych gier i zabaw językowych oraz metod nauczania na każdych zajęciach z języka obcego przyczynia się do poprawy ogólnej sprawności językowej dzieci w zakresie mówienia i słuchania. Wykorzystywanie ich podnosi efektywność kształcenia, wzbudza ciekawość, zainteresowanie, zaangażowanie oraz motywację. Dzięki temu dziecko słucha języka, powtarza słowa, używa języka we właściwym kontekście.

Opracowała mgr Justyna Kamińska

Literatura:

  1. Brzeziński J., Nauczanie języków obcych dzieci, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987
  2. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2005
  3. Kotarba M., Przedszkolak, język obcy i...ty. Metodyka nauczania języków obcych w przedszkolach, Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora, Pułtusk 2007

Złota Lista książek do czytania dzieciom opracowana przez Fundację ABC XXI – Cała Polska Czyta Dzieciom:

Wiek 0-4 lata

  • Marta Bogdanowicz (opracowanie) - Rymowanki - przytulanki
  • Paulette Bourgeois, Brenda Clark - seria o Franklinie
  • Jan Brzechwa - Wiersze i bajki
  • Gilbert Delahaye - seria o Martynce
  • Barbara Gawryluk - Dżok, legenda o psiej wierności
  • Dimiter Inkiow - Ja i moja siostra Klara
  • Czesław Janczarski - Miś Uszatek
  • Janosch - Ach, jak cudowna jest Panama; Ja ciebie wyleczę, powiedział Miś
  • Astrid Lindgren - Lotta z ulicy Awanturników
  • Sam McBratney - Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham
  • Nele Most, Annet Rudolph - Wszystko moje; Co wolno, a czego nie wolno
  • Beata Ostrowicka - Lulaki, pan Czekoladka i przedszkole; Ale ja tak chcę
  • Joanna Papuzińska - Śpiące wierszyki
  • Renat Piątkowska - Opowiadania z piaskownicy
  • Julian Tuwim - Wiersze dla dzieci
  • Wojciech Widłak - seria o panu Kuleczce
  • Agata Widzowska-Pasiak - Dreptak i pępek świata

Wiek 4-6 lat

  • Florence and Richard Atwater - Pan Popper i jego pingwiny
  • Hans Christian Andersen - Baśnie
  • Wanda Chotomska - Wiersze, Pięciopsiaczki
  • Carlo Collodi - Pinokio
  • Waclaw Čtvrtek - O gajowym Chrobotku; Bajki z mchu i paproci
  • Iwona Czarkowska - Biuro zagubionych zabawek
  • Eva Janikovsky - Gdybym był dorosły
  • Grzegorz Janusz - Misiostwo świata
  • Roksana Jędrzejewska-Wróbel - Sznurkowe historie, Maleńkie Królestwo królewny Aurelki
  • Asa Lind - Piaskowy Wilk
  • Astrid Lindgren - seria o Pipi Pończoszance, Emil ze Smalandii
  • Hugh Lofting - seria o Doktorze Dolittle
  • Kornel Makuszyński - Przygody Koziołka Matołka
  • Małgorzata Musierowicz - Znajomi z zerówki
  • Alan A. Milne - Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka
  • Renata Piątkowska - Na wszystko jest sposób; Nie ma nudnych dni
  • Małgorzata Strzałkowska - Leśne głupki; Wierszyki łamiące języki
  • Danuta Wawiłow - Wiersze
  • Max Velthuijs - Żabka i obcy

Wiek 6-8 lat

  • Heather Amery - Mity greckie dla najmłodszych
  • Marcin Brykczyński - Ni pies, ni wydra
  • Jan Brzechwa - Pchła Szachrajka; Szelmostwa Lisa Witalisa
  • Kamil Giżycki - Wielkie czyny szympansa Bajbuna Mądrego
  • Frances Hodgson Burnett - Mała księżniczka
  • Tove Jansson - seria o Muminkach
  • Ludwik Jerzy Kern - Wiersze dla dzieci; Ferdynand Wspaniały
  • Erich Kästner - 35 maja
  • Astrid Lingren - Dzieci z Bullerbyn; Mio, mój Mio
  • W. Markowska, A. Milska - Baśnie z dalekich wysp i lądów
  • Anna Onichimowska - Najwyższa góra świata
  • Grey Owl - Przygody Sajo i małych bobrów
  • Anna Sójka - Czytam od A do Z
  • Małgorzata Strzałkowska - Rady nie od parady; Wiersze, że aż strach
  • Anne Cath. Westly - 8+2 i ciężarówka
  • Jan Whybrow - Księga straszliwej niegrzeczności
  • Piotr Wojciechowski - Z kufra pana Pompuła;
  • Roksana Jędrzejewska - Wróbel "Kosmita"